100% elektri Scania. Millised on esimesed muljed?
15.05.2024
Mõnus, vaikne, sujuv, rahustav, lihtne, reibas, nauditav, rõõmutekitav - need on esmamuljed esimesest kokkupuutest täiselektrilise Scania poolhaagisega sõites. Autosert Kompetetntsikeskuse koolitajal Lenno Põder'il õnnestus Rootsist Riiga suunduvale Scaniale Saue esindusest ennast peale kaubelda ja juttu puhuda mehega, kellel masinaga juba 13000 kilomeetrit selja taga on.
Anders Gaasedal Christensen - Scania sõidukite testimise insener, väisas Scania Saue esindust, kuhu olid kogunenud Scania inimesed Eesti erinevatest regioonidest. Ta andis põgusa ülevaate oma isiklikust sõidukogemusest 100% elektrilise Scania veokiga. Seejärel suundus edasi Riia poole, kus saimegi pisut omavahel kuni Märjamaa tanklani juttu puhuda.
Parim Scania siiani! See on auto, mis mind on kõige enam pannud naeratama. A.G. Christensen.
Millised on elektri Scaniaga sõidumuljed?
Autojuhi seisukohast on masin lausa fantastiline. Sellega on lihtsalt hea ja mugav sõita. Nägu lihtsalt kisub iseenesest naerule, kui sellega sõita. Kui poleks väljakutseks piiratud sõiduulatus ja laadimiskohtade saadavus, siis tõenäoliselt poleks autojuhte, kes sellega ei tahaks tööd teha. Siiski, kui targalt planeerida, siis on võimalik elektriveokiga kenasti Euroopas hakkama saada. Laadimiskohti tehakse järjest juurde. Mobiiliäppidest saab ülevaate, kus need asuvad ning vähemalt 4 ja poolt tundi sõiduaega saab täislaetud akuga ära sõita. Tegelikult pole asi nii hull, kui meile tundub, on oma kogemusele tuginedes Scania insener veendunud.
Elektrisõidukitega seotud eelaravamustest üle saamiseks soovitab Anders ise sõitmist proovida. Proovimine iseenesest juba võtab paljud eelarvamused elektrisõidukite suhtes maha.
Elektriautode kohta levib palju müüte ja inimesed on suhteliselt skeptilised. Eriti veoautojuhid...
Müüte on, sest asi on uus ja loomulikult esineb ka teatud kitsaskohti. Hetkel veel ei ole saadaval sõidukit, mis nädala aega teeks tööd ja nädalavahetusel laeks akud jälle täis. See oleks ideaalne. Tänane tehnika võimaldab ühe täislaetud akuga sõita ca 400 kilomeetrit.
Levinud on müüt, et akude laadimine võtab kaua aega. Võrreldes, diisli tankimisega paaki muidugi, kuid tänapäevaste kiirlaadijatega saab ca 300 kilomeetrit uut sõiduulatust juurde juba tunniajase laadimisega. See on just paras pausi pikkus peale 4 ja pooletunnist sõiduaega. Pole ju väga hull.
Teiseks, kui sõiduk peab mägisel maastikul liikuma, siis elektrikulu on ju palju suurem. Jah, ja sama on ju ka diiselmootoriga sõiduki puhul. Kui ikka mäest üles minnakse, siis võtab ka diiselmootor kõvasti rohkem kütust. Elektrimootoriga on täpselt sama. Mis on aga elektriveoki puhul positiivne on see, et kui liigutakse allamäge, siis regenereeritakse pidurdamise ajal suur osa energiast uuesti tagasi akudesse. Sõiduulatus taastub. Niiet ka pole nii hull asi, kui esialgu tundub.
Kolmandaks külmad ilmad, mis panevad elektriveoki rohkem energiat ära tarbima. Jah, niisamuti nagu tavamootoritega masinad nii ka elektriveok tarbib külmaga rohkem energiat. Mis on aga sõidukogemus seni näidanud on see, et aku peab tegelikult vastu kauem, kui esialgu karta võis. Paljud elektriliste sõiduautode külmaprobleemid kantakse võrdluses üle ka veoautodele ja nii arvatakse, et kui väljas on 20 kraadi miinust, siis masin praktiliselt ei liigu nagu on juhtunud paljude sõiduautodega, mida kajastatakse tihti meedias. Kuid tehnoloogia areneb ning Scania veokil on suurepärane suutlikkus ka külmades tingimustes töötamiseks.
Kas autojuhtidelt eeldab elektirveokiga töötamine ka mingeid erilisi lisaoskuseid?
Eks peab harjuma laadimisprotsessiga, mis iseenesest on väga lihtne ja saab selgeks ruttu. Suuremad väljakutsed on täna ehk pigem selles, kuidas teha oma sõiduplaan nii, et kui juhil hakkab pausi tegemise vajadus kätte jõudma, oleks peatuskohas ka võimalik veokit laadida. See vajab esilagu küll sisseelamist ja uut moodi mõtlemist, aga ka see on kõik aja küsimus, kui leitakse endale sobivad kohad laadimiseks ja pausi pidamiseks.
Muus osas, mis puudutab veokiga sõitmist, on see sarnane tavamasinaga. Küll aga pole tunda käiguvahetusi, see protsess toimub tänu kolmele elektrimootorile ülisujuvalt, kiirendus on mõnusalt reibas, ja kui täislastis koorem on peal, ega ka siis pole tunda, et masina jääb lahjaks. Vastupidi, reipus on ka siis tagatud.
Tööd tehes, saab autojuht ikka rakendada säästliku sõiduviisi tehnikaid, sest ka elektirveokiga annab ökonoomselt sõita ja energiatarbimist kokku hoida. Paljuski sõltub selle edukuses juhi käitumisest rooli taga ja ecodrivingu-alastest teadmistest. Seda kõike annab õppida ja täiendada.
Jõudsime Märjamaale ja kuigi iseenesest veok selles asukohas laadimist ei vajanud, sest Rootsist tulles oli aku täis laetud, tegime siiski informatsiooni huvides laadimisprotsessi läbi. Ja see osutus muidugi imelihtsaks. Kiipkaardiga teostad makse, aktiveerid laadija, asetad otsiku pessa ja kõik justkui iseenesest mõistetav ja loogiline. Käed jäid kenasti puhtaks, mingit diislilõhna külge ei jäänud.
Ja tõesti, kui sõiduk oli laadima pandud, tekkis tunne, et nüüd on paras aeg üks hamburger teha ja väike puhkepaus teha, aga kus sa sellega. Märgates, et bensiinijaama vuras elektriveok, tekitas see hamburgeripeatust tegevates veoautojuhtides kohe huvi ning nad liitusid meiega ja hakkasid kohe auto kohta küsimusi küsima. See pidigi nii igal pool olema, et sinna kuhu sõidad, seal huvilised tulevad ligi ja hakkavad asja uurima. Nii sai siis huvilistele infot edastatud ja eks praegu olegi eesmärgiks, et elektriveokite olemasolu rohkemate inimesteni jõuaks.
Lõpetuseks võiks öelda seda, et kindlasti on elektriveokite ja autode skeptikuid väga palju ja on ka neid, kes kipuvad kõike seda kahjuks naeruvääristama. Aga see on ikka nii elus, et muutustega ei pruugi inimesed kergesti kaasa minema, see tundub olevat liikumine teadmatusse. Hirme on palju. Aga see kõik on normaalne. Elu areneb edasi, elektriveokitest tulevikus pole pääsu ja ühel ilusal päeval hakatakse neid kindlasti rohkem kasutama. Mis saaks selle vastu olla autojuhil? Kui kord oled juba midagi head proovinud, siis ega seda vana enam ei taha. Nii ka elektri Scaniaga.
Loodame, et laadimistaristu areneb kiiremini välja ja sõidukid muutuksid paremini kättesaadavamaks transpordifirmadele, et siis nagu öeldakse - puhtama tuleviku nimel panustama saaksime hakata.