Miks kontrollida oma juhikaarti ise?

21.11.2023

Miks kontrollida oma juhikaarti ise?

Kas Sina teed oma juhikaardile rikkumiste analüüsi ja tead täpselt, mis seis Su kaardil on?

Digitaalse sõidumeeriku ja juhikaardi andmeid tuleb perioodiliselt allalaadida. See on ettevõtte kohustus, aga loomulikult ka autojuhi ülesanne. Sõidumeerikut tuleb allalaadida vähemalt iga 90 päeva järel. Juhikaarti iga 28-päeva järel. Need on formaalsed kohustused, mille tegematajätmise eest võib ettevõte saada isegi trahvi.

On aga äärmiselt oluline, et vähemalt juhikaardi failile teostatakse ka juhi rikkumiste analüüs (ka see on tegelikult ettevõtte kohustus). Ideaalis teebki analüüsi ettevõte ise TachoScan’i programmiga või kui ettevõte seda ei tee, siis võiks seda teha veoautojuht, kasutades spetsiaalset tarkvara Autosert TACHO, mida saab kasutada mobiiltelefonis. Vastasel juhul teostab juhikaardi analüüsi politseikontroll teel või tööinspektor ettevõttes ja kui Sa ei tea, mis seis täpselt kaardi peal on, siis kaasneb sellega stress ja hirm võimaliku trahvi ees. Kes seda soovib?

Juhikaardi analüüs tuleb alati kasuks

Põhjused, miks analüüsi ise teostada, on väga lihtsad:

  • Saada teada, mis Su kaardil tegelikult toimub,
  • Saada jälile rikkumistele, millest Sul pole õrna aimugi,
  • Pidevate ja sarnaste rikkumiste korral saada aru sellest, miks need tekivad,
  • Õppida asjad selgeks, et järgmisel analüüsil vigu enam ei oleks.

Tavapärane on aga see, et juhikaarte küll laaditakse alla, aga analüüsi ei tehta. Näeme seda massiliselt meie koolitustel, kui autojuhtide käest küsime, et kas te ikka kontrollite oma kaarte ka? Üldiselt autojuhid omavad teatud sisetunnet oma kaardi olukorra kohta, aga päris kindlust, et mis seal peal on, neil ikkagi ei ole. Vaid need autojuhid, kes oma kaarte ise kontrollivad, on enesekindlad ja silmnähtavalt muretuma olemisega.

Meie soovitus:

Kontrolli oma juhikaarti ise ja ole teadlik, mis seisus kaart on.

Nii oled politseikontrollis enesekindlam ning oskad konstruktiivselt ennast väljendada juhul, kui politsei midagi kaardilt “avastab”. Sa oled selle juba varem avastanud ja sul on seletused olemas.

Kasuks tuleb kindlasti ka see asjaolu, kui Sa politseikontrolli ajal näitad, et Sa kasutad oma töö- ja puhkeaja andmete analüüsiks mingit tarkvara, näiteks Autosert TACHO, või ka midagi muud. See omakorda näitab, et oled vastutustundlik ja hoolid sellest, et Su asjad on korras. Politsei suhtub sellesse kindlasti positiivsemalt.

Sõidumeerik ei näita kõiki rikkumisi!

Uuematele sõidumeerikutele on paigaldatud väärtuslikud juhti abistavad planeerimis-süsteemid. Need aitavad juhtidel hoida kontrolli all oma sõidu- ja puhkeaja ressursi kasutamist ning annavad ette järgnevad sammud töö- ja puhkeaja planeerimiseks. See on väga hea, kuid… Selle tulemusena tekib autojuhtidel tihti võlts kindlustunne ja võltsteadmine, et “mu juhikaardil on kõik hästi”.

Näiteks kõige levinum niinimetatud “peidetud rikkumine” on tänapäeval endiselt juhikaardile käsitsikannete mittetegemine selle aja kohta, kui juhikaart oli meerikust väljas. Ametlikuma nimetusega on see "teadmata aeg" ja selle sümboliks on "?" - küsimärk. Olgugi, et uuemad sõidumeerikud on selles osas muutunud väga lihtsaks ja käsitsikande tegemiseks tuleb pärast kaardi sisestamist vajutada kõik korrad OK nupule, on siiski pea iga autojuhi juhikaardil sees andmete järjepidevuse augud, mille eest võib saada trahvi.

Ära usalda ainult sõidumeerikut. 100% võid usaldada ainult iseennast.

Kuidas "?" tekib?

Üks tavapärasemaid põhjuseid on menüü vale kasutamine käsitsikannete teostamiseks. See sõltub sõidumeerikust, selle margist ja tootmise aastast. Vanemad on keerulisemad ja uuemad lihtsamad. Lihtsalt valesti kande tegemine ongi üks põhjustest. Seda aga saabki avastada siis, kui Sa laadid juhikaardi alla ja vaatad, et osa andmeid on puudu (küsimärk).

Teine levinud viga tehakse nii, et kui juhikaart on meerikusse just sisestatud, hakkab juht tegelema muude tegevustega, kui käsitsikannete teostamine. Kui sõidumeerik on oodanud juhi nupuvajutust rohkem, kui 1 minut, siis jätab meerik automaatselt käsitsikande tegemise vahele ja lülitub sõidurežiimile. Enam pole võimalik seda perioodi juhikaardile käsitsikandena märkida ja kaardile jääb “teadmata tegevus” ehk küsimärgi sümbol.

Vaata siit videost järgi, kas teed käsitsikanded õigesti.

Seda kõike saab aga avastada juhikaardi analüüsi tehes.

Olen autojuhtide juhikaarte analüüsinud transpordiettevõttes üle 10 aasta. Aasta aastalt, tänu professionaalselt teostatud koolitustele ning uute sõidumeerikute tulekuga, on näha sõidumeerikutega seotud rikkumiste jõulist vähenemist. Aga siiski - analüüsides juhtide andmeid ka täna, leiame pea iga autojuhi kaardilt vea, mida oleks saanud ära hoida. Meie avastame autojuhi vea koolituse ajal ja teeme asjad kiiresti selgeks vältimaks edasisi probleeme, aga paljude autojuhtide juhikaartide kontroll tehakse tee peal politsei poolt. Siis enam probleemist pääsu ei ole.

Alloleval pildil on näha juhikaardi analüüs, mis on tehtud TachoScan'i tarkvaraga. Tegemist on nädalagraafikuga. Programm toob välja järgmised rikkumised:

  • Teadmata aeg ehk käsitsikannete puudumine juhikaardil (14-15.20.2023), märgitud küsimärgiga. Programm ise küll tõlgendab seda vaikimisi puhkeajana, aga politsei jaoks on siin trahvitegemise koht
  • Päevase sõiduaja ületamine (punane joon tegevustegraafiku peal 16.10.2023)
  • Päevase puhkeaja rikkumine (lilla joon tegevustegraafiku all 17.10.2023)
  • 10-tunnise tööaja ületamine öötöö tõttu (sinise kaldtriibuga märgistus 16-17.10.2023)

Kontrollimine on lihtne, sest tarkvarad on selle nii lihtsaks ja arusaadavaks teinud. Sellega saab hakkama igaüks.

Nõuanded autojuhile

  • Ole tark autojuht! Õpi pidevalt ja ole asjadega kursis.
  • Enneta võimalike probleemide teket.
  • Ole kursis oma juhikaardil toimuvaga kasutades selleks Autosert TACHO mobiiliäppi, Tachoscan tarkvara või teisi turul saadaolevaid programme.
  • 35-tunnine kood 95 koolitus tee võimaluse korral Autosert’is, kus me pöörame sõidumeerikute ja töö- ja puhkeaja reeglite õppimisele väga suurt rõhku.

Tee oma kohustuslik täiendkoolitus Autosert Kompetentsikeskuses - me läheme teemasse sügavuti sisse.

Kui Sul on küsimus, mure või vajad nõuannet, siis võid julgelt minuga ühendust võtta.

Lugupidamisega,